Tanítási filozófia
Tanítási filozófiámban különös
szerepet kapnak a különböző IKT-eszközök használata, amelyeket véleményem
szerint- persze alapos tervezéssel- hatékonyan be lehet építeni a nyelvórákba.
Ehhez azonban az is szükséges, hogy leendő pedagógusként megértsem ezen eszközök
alkalmazásának céljait és lehetőségeit, valamint az is, hogy legyek tájékozott
abban is, hogy ezeket az újszerű lehetőségeket miként tudom beilleszteni a tanulási-tanítási
folyamatba úgy, hogy a különböző pedagógiai célokat kielégítsék. Továbbá
fontosnak tartom, hogy már kezdő pedagógusként tisztában legyek a 21. századi
iskola sajátosságaival, a digitális kompetenciákat megalapozó képességekkel, valamint
ismerjem a pedagógiai módszerek alkalmazására is kiterjedő változásokat. A
digitális eszközök bevonása számos lehetőséget kínál a nyelvoktatás során is,
amit igen fontosnak tartok spanyol-angol szakos hallgatóként. A tárgyaim
tanítása során a legfőbb céljaim, hogy leendő diákjaim a megszerzett tudást a
való életben is hasznosítani tudják, viszont ehhez elengedhetetlen, hogy egyrészt,
rávilágítsam őket a nyelvtudás fontosságára, másrészt alapos tervezéssel,
élvezetes órákat biztosítsak a diákoknak. A nyelvtanítás során számos lehetőségem
van, hogyan tudom kihasználni a technológiát, például szókincsfejlesztésre. Az interneten
megtalálható idegen nyelvű oldalak remek lehetőséget adnak arra, hogy
autentikus szöveget dolgozzunk fel órán, amely során a már meglevő szókincset
újabb szavakkal egészíthetünk ki. E feladat teljesítéséhez akár online
szótárakat is lehet használni, hiszen számos könyvkiadó már online formában is
eljuttattatja legújabb szótárait az iskolákba. Így több tanulási cél is
megvalósulhat, egyrészt a szókincs is bővül, a diákok autentikus anyagokkal dolgoznak,
másrészt a tanulók a szótárhasználatot is gyakorolják.
A hallásértés fejlesztésére is
számos autentikus anyag rendelkezésre áll, gondolok itt az idegen nyelvű
videókra, hanganyagokra. Egy videó felhasználása számos célt szolgálhat a
hallásértés mellett, például új szavakkal, nyelvtannal találkozhatnak a tanulók
kontextusban helyezve, de akár egy szóbeli feladathoz is lehet kapcsolni az
adott hanganyagot, videót.
A nyelvóráim során fontos
szerepet kap a különböző nyelvtanulással kapcsolatos oldalak és applikációk
használata is, melyek a nyelvtanulást szolgálják, viszont számos esetben ez is
alapos pedagógiai előkészületet igényel. Akár egy adott témában lévő, újonnan megtanult
szavakat gyakorolni lehet a különböző oldalakon keresztül (Quizlet, Kahoot), s
amely játékosabbá és kevésbé „megterhelővé” teszi a nyelvtanulást.
A nyelvóra során remek lehetőségeket
kínál a menti.com prezentációs eszköz is, amely során a tanulók valós
időben reagálhatnak a pedagógus által közvetített tartalmakra, válaszolhatnak a
pedagógus által feltett különböző formájú kérdésekre. Akár saját ötleteit
megosztására is lehetőség van, de értékelhetnek, visszacsatolást is adhatnak. Erre
megfelelő ötlet lehet egy szófelhő készítése, amelyhez a pedagógusnak csak egy
meghatározott témát kell biztosítani a diákoknak, s amelyhez a kapcsolódó kifejezéseket,
szavakat társítanak a diákok. Ezáltal a pedagógus egy képet alkothat arról,
hogy az adott témával kapcsolatban mi él a diákság fejében.
Tanításom során törekedni fogok
arra, hogy ezeket a technológiai lehetőségeket minél jobban kihasználjam és beépítsem
az óráimba, hiszen a 21. századi iskola tanulóit más módszerekkel szükséges
tanítani, s amelyekben rendkívüli szerepet kapnak az IKT-eszközök használata. Ehhez
viszont fontos, hogy pedagógusként megismerjem a legújabb applikációkat és azok
adta lehetőségeket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése