Tanítási filozófia

Tanítási filozófiámban különös szerepet kapnak a különböző IKT-eszközök használata, amelyeket véleményem szerint- persze alapos tervezéssel- hatékonyan be lehet építeni a nyelvórákba. Ehhez azonban az is szükséges, hogy leendő pedagógusként megértsem ezen eszközök alkalmazásának céljait és lehetőségeit, valamint az is, hogy legyek tájékozott abban is, hogy ezeket az újszerű lehetőségeket miként tudom beilleszteni a tanulási-tanítási folyamatba úgy, hogy a különböző pedagógiai célokat kielégítsék. Továbbá fontosnak tartom, hogy már kezdő pedagógusként tisztában legyek a 21. századi iskola sajátosságaival, a digitális kompetenciákat megalapozó képességekkel, valamint ismerjem a pedagógiai módszerek alkalmazására is kiterjedő változásokat. A digitális eszközök bevonása számos lehetőséget kínál a nyelvoktatás során is, amit igen fontosnak tartok spanyol-angol szakos hallgatóként. A tárgyaim tanítása során a legfőbb céljaim, hogy leendő diákjaim a megszerzett tudást a való életben is hasznosítani tudják, viszont ehhez elengedhetetlen, hogy egyrészt, rávilágítsam őket a nyelvtudás fontosságára, másrészt alapos tervezéssel, élvezetes órákat biztosítsak a diákoknak. A nyelvtanítás során számos lehetőségem van, hogyan tudom kihasználni a technológiát, például szókincsfejlesztésre. Az interneten megtalálható idegen nyelvű oldalak remek lehetőséget adnak arra, hogy autentikus szöveget dolgozzunk fel órán, amely során a már meglevő szókincset újabb szavakkal egészíthetünk ki. E feladat teljesítéséhez akár online szótárakat is lehet használni, hiszen számos könyvkiadó már online formában is eljuttattatja legújabb szótárait az iskolákba. Így több tanulási cél is megvalósulhat, egyrészt a szókincs is bővül, a diákok autentikus anyagokkal dolgoznak, másrészt a tanulók a szótárhasználatot is gyakorolják.
A hallásértés fejlesztésére is számos autentikus anyag rendelkezésre áll, gondolok itt az idegen nyelvű videókra, hanganyagokra. Egy videó felhasználása számos célt szolgálhat a hallásértés mellett, például új szavakkal, nyelvtannal találkozhatnak a tanulók kontextusban helyezve, de akár egy szóbeli feladathoz is lehet kapcsolni az adott hanganyagot, videót.  
A nyelvóráim során fontos szerepet kap a különböző nyelvtanulással kapcsolatos oldalak és applikációk használata is, melyek a nyelvtanulást szolgálják, viszont számos esetben ez is alapos pedagógiai előkészületet igényel. Akár egy adott témában lévő, újonnan megtanult szavakat gyakorolni lehet a különböző oldalakon keresztül (Quizlet, Kahoot), s amely játékosabbá és kevésbé „megterhelővé” teszi a nyelvtanulást.
A nyelvóra során remek lehetőségeket kínál a menti.com prezentációs eszköz is, amely során a tanulók valós időben reagálhatnak a pedagógus által közvetített tartalmakra, válaszolhatnak a pedagógus által feltett különböző formájú kérdésekre. Akár saját ötleteit megosztására is lehetőség van, de értékelhetnek, visszacsatolást is adhatnak. Erre megfelelő ötlet lehet egy szófelhő készítése, amelyhez a pedagógusnak csak egy meghatározott témát kell biztosítani a diákoknak, s amelyhez a kapcsolódó kifejezéseket, szavakat társítanak a diákok. Ezáltal a pedagógus egy képet alkothat arról, hogy az adott témával kapcsolatban mi él a diákság fejében.
Tanításom során törekedni fogok arra, hogy ezeket a technológiai lehetőségeket minél jobban kihasználjam és beépítsem az óráimba, hiszen a 21. századi iskola tanulóit más módszerekkel szükséges tanítani, s amelyekben rendkívüli szerepet kapnak az IKT-eszközök használata. Ehhez viszont fontos, hogy pedagógusként megismerjem a legújabb applikációkat és azok adta lehetőségeket.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Digitális kompetencia

Prezi.com– prezentációkészítés másképp