Digitális kompetencia


Napjainkban a technológia szerepe és jelentősége vitathatatlan. Már mi, leendő pedagógusok is egy olyan világba születtünk, ahol a technológia fokozatosan  nyert és az élet számos területén nélkülözhetetlen. Az úgynevezett Z generáció (digitális bennszülöttek) már belenőttek a digitális világba,  IKT képességekkel rendelkeznek a kezdetektől fogva, így számukra a digitális eszközök használata alapvető az oktatásban is.  Véleményem szerint a folyamatosan fejlődő technológia olyan folytonos lehetőséget ad a pedagógusoknak, amelyek alapvető összetevőinek kell lenni a jelenlegi tanulási-tanítási folyamatnak.



Ebben a bejegyzésemben két, általam választott digitális kompetenciát szeretnék kiemelni, valamint részletezni, hogyan támogatja a technológia e kompetenciákat.  Az egyik ilyen kompetencia a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. Elsőként a közösségi oldalakra gondoltam, hiszen ha célszerűen, tudatosan vannak használva, ki tudják elégíteni a tanulói célokat. Akár egy Facebook csoport is remek hely lehet arra, hogy a nyelvtanulók megosszák az általuk érdekesnek talált idegen nyelvű cikkeket, a nyelvhez kapcsolódó kulturális eseményeket, vagy akár nyelvtanulási tippeket is adhatnak egymásnak. Másik alkalmazás, ami remekül szolgálhat e kompetencia fejlesztésére az a Google Classroom.

A másik kompetencia, amelyet választottam az a szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása. Leendő nyelvtanárként szerintem rendkívül szerencsés helyzetben vagyok, hiszen rengeteg online felületről lehet autentikus anyagokat (szövegek, videók, képek) gyűjteni. Itt viszont fontos megemlíteni, hogy fontos, hogy a tanórára behozott anyag a gyerekek érdeklődési szintjéhez legyen igazítva, ezáltal a diákok még erőteljesebben dolgoznak és aktívabbak lesznek az órán, hisz olyanról tanulnak, ami érdekli őket, s olyan formában, ami szórakoztatóbb, mint a nyelvkönyv. Leendő spanyol-angol nyelvtanárként számos ötlet fordult meg a fejemben, hogyan tudnám színesebbé és szórakoztatóbbá tenni a nyelvórát. Akár egy aktuális zeneszám, sorozat, film vagy videó is elég ahhoz, hogy teljesen bevonja az adott diákságot a tanulási folyamatba.
Véleményem szerint nyelvtanárként a technológia számos lehetőséget tartogat számomra: akár több pedagógussal összefogva, közös kulturális programok szervezhetünk, közös fórumokon megoszthatjuk tapasztalatainkat, egymást segíthetünk, ötleteket adhatunk egymásnak. Viszont ehhez fontosnak tartom, hogy a mai pedagógusok megértsék és azonosítsák, mik is azok a digitális kompetenciák, s hogyan lehet ezeket még jobban  fejleszteni ebben a digitális világban.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Prezi.com– prezentációkészítés másképp

Tanítási filozófia