Digitális kompetencia
Napjainkban
a technológia szerepe és jelentősége vitathatatlan. Már mi, leendő pedagógusok
is egy olyan világba születtünk, ahol a technológia fokozatosan nyert és az élet számos területén nélkülözhetetlen.
Az úgynevezett Z generáció (digitális bennszülöttek) már belenőttek a
digitális világba, IKT képességekkel
rendelkeznek a kezdetektől fogva, így számukra a digitális eszközök használata alapvető
az oktatásban is. Véleményem szerint a
folyamatosan fejlődő technológia olyan folytonos lehetőséget ad a
pedagógusoknak, amelyek alapvető összetevőinek kell lenni a jelenlegi tanulási-tanítási
folyamatnak.
Ebben
a bejegyzésemben két, általam választott digitális kompetenciát szeretnék
kiemelni, valamint részletezni, hogyan támogatja a technológia e
kompetenciákat. Az egyik ilyen
kompetencia a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése,
fejlesztése. Elsőként a közösségi oldalakra gondoltam, hiszen ha
célszerűen, tudatosan vannak használva, ki tudják elégíteni a tanulói célokat.
Akár egy Facebook csoport is remek hely lehet arra, hogy a nyelvtanulók megosszák
az általuk érdekesnek talált idegen nyelvű cikkeket, a nyelvhez kapcsolódó
kulturális eseményeket, vagy akár nyelvtanulási tippeket is adhatnak egymásnak.
Másik alkalmazás, ami remekül szolgálhat e kompetencia fejlesztésére az a Google
Classroom.
A
másik kompetencia, amelyet választottam az a szaktudományi, szaktárgyi és
tantervi tudás integrálása. Leendő nyelvtanárként szerintem rendkívül
szerencsés helyzetben vagyok, hiszen rengeteg online felületről lehet autentikus
anyagokat (szövegek, videók, képek) gyűjteni. Itt viszont fontos megemlíteni,
hogy fontos, hogy a tanórára behozott anyag a gyerekek érdeklődési szintjéhez
legyen igazítva, ezáltal a diákok még erőteljesebben dolgoznak és aktívabbak lesznek
az órán, hisz olyanról tanulnak, ami érdekli őket, s olyan formában, ami
szórakoztatóbb, mint a nyelvkönyv. Leendő spanyol-angol nyelvtanárként számos
ötlet fordult meg a fejemben, hogyan tudnám színesebbé és szórakoztatóbbá tenni
a nyelvórát. Akár egy aktuális zeneszám, sorozat, film vagy videó is elég
ahhoz, hogy teljesen bevonja az adott diákságot a tanulási folyamatba.
Véleményem
szerint nyelvtanárként a technológia számos lehetőséget tartogat számomra: akár
több pedagógussal összefogva, közös kulturális programok szervezhetünk, közös
fórumokon megoszthatjuk tapasztalatainkat, egymást segíthetünk, ötleteket
adhatunk egymásnak. Viszont ehhez fontosnak tartom, hogy a mai pedagógusok
megértsék és azonosítsák, mik is azok a digitális kompetenciák, s hogyan lehet ezeket
még jobban fejleszteni ebben a digitális
világban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése