Szófelhő
Ezt a szófelhőt egy spanyolos
csoport (10. évfolyam, heti 3 órában) egyik órai munkájaként tudom elképzelni.
Ez a szófelhő egy témakört foglal magában (ételek, zöldségek, gyümölcsök) így
akár az adott témakör bevezetéséhez vagy összefoglalására is alkalmas lehet. A
feladat célja az, hogy a szófelhőben található szavak felhasználásával minél több
mondatot formáljanak a diákok. A feladatot lehet többféleképpen is végezni, így
több tanulási célt is meg lehet határozni. Első feladatként csoportosítani
lehet a szavakat szófajuk szerint (ige/cortar),melléknév/picante),főnév/patata),
így a diákok fejében egy összetettebb kép alakul ki. Ezt követően múlt időkkel
is össze lehet kötni az adott szavakat, például Tegnap ittam egy kávét (Ayer
bebí un café) vagy Ma ettem már egy almát (Hoy ya he comido una manzana).
Itt a tanulási cél az adott szavak kontextusba helyezése és a helyes igeidő
használat. Beszédkészség
fejlesztésére a diákok párban dolgoznak, s minden tanuló a saját étkezési
szokásairól beszél, így kommunikációs készségük fejlődik. Ezt követően arra is
meg lehet kérni őket, hogy a kedvenc ételük receptjét mondják el úgy egymásnak,
hogy közben a felszólító módot is használják (Hámozd és vágd fel a
krumplikat/ Pela y corta las patatas). Ez az általam kigondolt részfeladat hatékonyan
fejleszti a diákok 21. századi kompetenciáit, hiszen a diákok együttműködnek, a
tevékenység kreatív gondolkodást igényel, valamint egymással is kommunikálnak.
Ezt azért is tartom egy remek gyakorlófeladatnak, mert a spanyol nyelvben az
egyik legnehezebb nyelvtani rész a diákok számára a felszólító mód (imperativo)
helyes használata.
A témakör folytatásaként egy projektmunkát
is el tudok képzelni, amelyben a diákok kiscsoportban (3 fő) dolgoznak, s a szófelhőben
található szavak felhasználásával egy közös posztert készítenek. A cél, hogy
együttműködve, alapos átgondolással egy poszter készüljön a helyes táplálkozás
témakörről. Így az elkészült poszterek a tanulók saját gondolatait,
elképzelésüket tükrözik vissza az adott témakörről. Ezt követően a csoportok
egymásnak is bemutatják a közös produktumot, s visszajelzést adnak egymásnak.
Mivel ez a témakör a
legkedveltebb témakörök egyike számomra, így biztos vagyok benne, hogy az
említett részfeladatokat jövőbeni tanításom során alkalmazni fogom, hiszen több
készség is fejlődik, valamint a helyes táplálkozásra is fel lehet hívni a
figyelmet ezen tevékenységek során.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése