Szófelhő



Ezt a szófelhőt egy spanyolos csoport (10. évfolyam, heti 3 órában) egyik órai munkájaként tudom elképzelni. Ez a szófelhő egy témakört foglal magában (ételek, zöldségek, gyümölcsök) így akár  az adott témakör bevezetéséhez vagy összefoglalására is alkalmas lehet. A feladat célja az, hogy a szófelhőben található szavak felhasználásával minél több mondatot formáljanak a diákok. A feladatot lehet többféleképpen is végezni, így több tanulási célt is meg lehet határozni. Első feladatként csoportosítani lehet a szavakat szófajuk szerint (ige/cortar),melléknév/picante),főnév/patata), így a diákok fejében egy összetettebb kép alakul ki. Ezt követően múlt időkkel is össze lehet kötni az adott szavakat, például Tegnap ittam egy kávét (Ayer bebí un café) vagy Ma ettem már egy almát (Hoy ya he comido una manzana). Itt a tanulási cél az adott szavak kontextusba helyezése és a helyes igeidő használat.  Beszédkészség fejlesztésére a diákok párban dolgoznak, s minden tanuló a saját étkezési szokásairól beszél, így kommunikációs készségük fejlődik. Ezt követően arra is meg lehet kérni őket, hogy a kedvenc ételük receptjét mondják el úgy egymásnak, hogy közben a felszólító módot is használják (Hámozd és vágd fel a krumplikat/ Pela y corta las patatas).  Ez az általam kigondolt részfeladat hatékonyan fejleszti a diákok 21. századi kompetenciáit, hiszen a diákok együttműködnek, a tevékenység kreatív gondolkodást igényel, valamint egymással is kommunikálnak. Ezt azért is tartom egy remek gyakorlófeladatnak, mert a spanyol nyelvben az egyik legnehezebb nyelvtani rész a diákok számára a felszólító mód (imperativo) helyes használata.
A témakör folytatásaként egy projektmunkát is el tudok képzelni, amelyben a diákok kiscsoportban (3 fő) dolgoznak, s a szófelhőben található szavak felhasználásával egy közös posztert készítenek. A cél, hogy együttműködve, alapos átgondolással egy poszter készüljön a helyes táplálkozás témakörről. Így az elkészült poszterek a tanulók saját gondolatait, elképzelésüket tükrözik vissza az adott témakörről. Ezt követően a csoportok egymásnak is bemutatják a közös produktumot, s visszajelzést adnak egymásnak.
Mivel ez a témakör a legkedveltebb témakörök egyike számomra, így biztos vagyok benne, hogy az említett részfeladatokat jövőbeni tanításom során alkalmazni fogom, hiszen több készség is fejlődik, valamint a helyes táplálkozásra is fel lehet hívni a figyelmet ezen tevékenységek során.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Digitális kompetencia

Prezi.com– prezentációkészítés másképp

Tanítási filozófia